Voitin Kuntokompassi Personal Training Studion reseptikilpailun ja sain palkinnoksi tapaamisen personal trainerin kanssa – tosin en omani (vaikka yritin). Pt Sampsa on erikoistunut oman kehon painolla treenaamiseen, ja hyvä esimerkki siitä itsekin, sellainen näpsäkkä lihaskimppu mutta ei mikään kaappi. :-D

 

Minun oma pt Pete valaisi keissiäni Sampsalle etukäteen. Toiveena oli saada häneltä uusia ideoita kotiohjelmaani. Minä olen tosi huono henkilökohtaisissa kahden kesken -tapaamisissa vieraitten ihmisten kanssa enkä yleensä saa sanaa suustani, mutta Sampsa olikin onneksi tosi helppo henkilö joten kommunikaatio oli molemminsuuntaista. :-) Tosin Sampsan kuulustellessa minulta mitä liikkeitä olemme Peten kanssa treenanneet ja millaisilla painoilla, minä en oikein osannut vastata, kun en muista millä nimillä niitä kutsutaan enkä todellakaan muista mitä painoja on käytetty – koska se ei kiinnosta minua pätkääkään. Minulla on personal trainer sitä varten, että se suunnittelee mitä tehdään ja millä painoilla ja miten. ;-)

 

Sampsa oli hirmu pikkutarkka ja selvästi huima intohimoinen ammattilainen, ei voi kun suositella. Hetkessä keksi minullekin hyvän uuden harjoituksen kun kysyin, olisiko ideaa oikean jalan kontrollin parantamiseen.

 

Vaikka kokemus oli hyvä ja positiivinen, mietin silti, että olisi tosi työlästä tässä vaiheessa lähteä vaihtamaan personal traineria – toivottavasti Pete ei ole lähdössä mihinkään – kun minulla on niin pitkä ns. sisäänajoaika kaikessa uudessa ja erityisesti ihmisten kohdalla, ja kun nyt vihdoin tuntuu siltä, että ollaan päästy vasta kunnolla alkuun, kun kaikki sairastelu ja leikkaukset on vihdoinkin takanapäin.

 

Jotkut kaverit ja blogini lukijat on kyselleet hyvinkin yksityiskohtaisesti minulta, miten homma toimii, ja lisää saa kysellä, jos kiinnostaa! Availen tähän hommaa vähän lisää.

 

Tuolla Personal Training Studio Helsingissä missä minä käyn on tällä hetkellä loistavat tarjoukset pt-palveluista, kannattaa tutustua. Käyntejä voi sopia haluamansa määrän tietylle ajanjaksolle ja laskun voi maksaa kerralla tai kuukausittain osamaksuna.

 

Lafka sijaitsee Mannerheimintiellä, siis aivan ytimessä; toinen treenisali on Kisahallia vastapäätä kahdessa kerroksessa ja toinen, uudempi, on Kansallismuseon viereisessä korttelissa lähempänä keskustaa. Kummassakin on asialliset, siistit tilat. Kummassakin on myös yleensä hyvä rauha tehdä oman valmentajansa kanssa, maksimissaan on ollut 3-4 asiakasta valmentajineen samaan aikaan treenaamassa, usein vain yksi tai kaksi tai joku valmentaja treenaamassa itsekseen.

 

Personal trainerin kanssa käydään trenaamassa sopimuksen mukaan esim. kerran viikossa tai kahden viikon välein, sen lisäksi saa ohjeet mitä tekee tapaamisten välillä (ja miten usein). Tapaamisten välillä voi käydä itsenäisesti jollain muulla kuntosalilla treenaamassa tai sitten treenata kotona, kuten minä, jota ei kirveelläkään todellakaan saa minnekään kuntosalille.

 

Minulla on kotona pari punttia/kahvakuulaa, jumppapallo ja jumppakuminauhoja ja niillä saa kotona tehtyä sovellettuna samat jutut kuin kuntosalilla. Lisäksi minulla on Gymstick, tasapainolauta ja jotain muita vempaimia, ja myös niitä on joskus käytetty kotiohjelmassa. Ei siis vaadi erillistä kuntosalijäsenyyttä tai omaa kotikuntosalia, että voisi treenata pt:n opastuksella.

 

Valmennukseen voi mennä monin eri perustein: voi haluta laihduttaa, kiinteytyä, lisätä lihasmassaa tai parantaa muuten vain kuntoa; tai parannella kiputilannettaan ja oman kropan hallintaa, mitkä on minun tavoitteeni.

 

Personal trainer auttaa myös ruokavalion kanssa. Minä olen tarvittaessa saanut ihan esimerkkiruokavalion ateria aterialta sellaisia ruokia joita tykkään syödä, kun tarvitsin selvän mallin rasitukseen valmistautumiseen. Muuten olen täytellyt yhdistettyä ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa nettiin ja valmentaja on kommentoinut sitä. Ruokapäiväkirja on hyvä apu omaan syömisen hallintaan, ohjelmasta näkee automaattisesti miten ja mitä on syönyt (rasva, proteiini, hiilarit).

 

Koska olen nyt lähdössä isoon FRF-harjoitukseen, ei ollut tarkoitus treenata minua ihan väsyksiin ja kipeäksi juuri sitä ennen. Pt Pete oli tästä tarkka ja Sampsakin sanoi monta kertaa, että tee vain 5-6 toistoa, nyt ei ole tarkoitus kiusata sinua. Ensituntumalta tuo treeni ei tuntunutkaan yhtään missään, olisi voinut olla paljon enemmän tekemisen meininkiä. Kunnes lauantaina kintuissa tuntui, että oli tehnyt jotain sellaisia liikkeitä mitä ei aiemmin ole kauheasti tehnyt. Ihan uudet lihakset tuntui löytyneen. Ja eilenkin ne vielä tuntui. Voin vaan kuvitella, miten kipeä olisinkaan nyt, jos olisi ollut reilummin sitä 'tekemisen meininkiä'. :-D

 

Linnan juhlat jäi tällä kertaa tyystin katsomatta, olin jo nukkumassa silloin. Herätys neljältä, pakkaaminen ja nokka kohti pelastusopistoa. 

 

IMG_1178.jpg

24 h personal survival kit. Dexalia, proteiinipatukoita äärimmäiseen hätään, välipalakeksejä, kaakaokahvia, rusinoita ja muita kuivattuja hedelmiä.