"Odottakaa, niin kysytään meidän tomaattiasiantuntijalta. Majkaaa!" huusi työkaveri tänään töissä kassalta minulle, kun raaputin ruusunvarsia (eli siis myyntikunnostin leikkokukkia). 

Kun olin neuvonut asiakasta, oli pakko kysyä työkaverilta, onko minulla siis joku maine tomaatti-ihmisenä. Työkaverin mielestä on, kun kasvatan tomaatintaimia kotona ja neuvon asiakkaita niin innokkaasti tomaattien ja kurkkujen kanssa. Myönnettäköön joo, jos joku asiakas nyt sattuu kysymään minulta tomaateista niin saa varmasti perusteellisemman vastauksen kuin mitä oli osannut edes kuvitella, mutta silti. Tomaattiasiantuntija?? Öhh.

Tänään muuten pulpahti esiin yksi uusi mahdollinen ratkaisu aiemmin pohtimaani kaikelta suojaavan käärepaperin mysteeriin. Tai siis vihdoinkin edes yksi mahdollinen syy, ei mitenkään yksi syy lisää. Jörö suomalainen mieshenkilö teki kukkaostoksen ja halusi sen pakettiin. Sellofaanipaketti ei kelvannut vaan piti olla käärittynä kunnolla sanomalehteen ja suojapaperiin (ulkolämpötila ei edellyttänyt ko. kasvin kohdalla pakkaamista). Ahaa! huudahti myyjä. Te siis haluatte, että se on yllätys, ei näy heti mitä paketissa on!

Minulla syttyi heti päässä ajatus, voisiko tässä olla ratkaisu sinnikkäästi kukkansa aina vaan pakettiin haluavien asiakkaiden mysteeriin, mutta... ei ehkä sittenkään. Nimittäin tänään käytiin taas keskustelu:
Minä: Meneekö ostokset ihan noin?
Asiakas: No ei ne kyllä mene. Meillä on niin pitkä matka.
M: No laitetaanko ne paperikassiin? Lämpötilan puolesta ne pärjää vallan mainiosti siinä.
A: Ei, kyllä ne pitää pakata suojapaperiin. Ne on viisisataa kilometriä autossa. 

Ei hitto, mitä väliä sillä on, onko se kukka paperikassissa viisi vai viisisataa kilometriä auton takakontissa?? Oikeasti, mikä on se asia, jolta se ohut paperi sitä kukkaa suojaa aivan erityisesti viidensadan kilometrin matkalla? Ei vaan ymmärrä, ei.

Eräs blogini lukija ehdotti, että tekisin kyselytutkimuksen asiakkaille, jotka haluavat kasvinsa pakattavaksi suojapaperiin; että kysyisin ihan asiallisesti mitä vastaan asiakas haluaa kasvilleen suojan ja kirjaisin ylös ja tilastoisin vastaukset - josko sieltä löytyisi lopulta se ratkaisu tähän mysteeriin!