Aamuvarhaisella bussissa matkalla Palermoon tapahtui kaikenlaista. Olimme bussiasemalla oikeaan aikaan, käsittääkseni myös oikeassa paikassa, mutta lipunmyyjä myi meille liput ala-Ennasta (Enna Bassa) Palermoon ja lähetti meidät paikallisbussilla sinne ala-Ennaan ilman lippuja. Se paikallisbussi tietenkin odotti meitä lippujen oston ajan ja starttasi matkaan heti kun sai meidät kyytiin. Kaikki neuvonpito siitä mitä tapahtuu, missä ja koska tuli tietenkin pelkästään italiaksi.

Ala-Ennassa odottelimme tunnin verran bussiasemalla (hyvin, hyvin pieni, pelkkä yksi huone). Kävin aseman vessassa ja kun tulin sieltä, oli lipunmyyjä saanut seuraa homssuisesta sedästä. Setä ei tiennyt että minä olin aseman takahuoneen vessassa ja kun tulin sieltä, oli ilme yllättynyt ja muikea ja hän pudotti liki silmät päästään tuijottaessaan ja sanoi: Vau, mikä misu!

Setä keksi kovasti asiaa siinä asemalla ja touhotti niin leipomoon jossa asioimme kuin puiston puolellekin missä istuimme mutustamassa sipulileipää. Oikein otti tuolin siihen aseman edustalle ja istui siinä katsomassa ulkomaalaisia naisia. En tiedä mitä siinä sitten oikeastaan tapahtui, mutta yhtäkkiä se setä juoksi läheisessä risteyksessä bussin perään, mutta bussi ei häntä huomannut.

Setä kunnostautui myös hieman myöhemmin juoksentelemalla toisen, ohi ajavan bussin perään keskelle risteystä, sai bussin pysähtymään ja kävi pitkään neuvottelua kuskin kanssa mutta tuli takaisin asemalle olkiaan kohautellen.

Lopulta tuli meidän Palermon bussimme. Maiju yritti avata bussin matkatavaraluukkua, jolloin touhottava setä riensi apuun. Ja sitten alkoi voivottelu ja käsien heiluttelu. Yksi henkilö toisensa jälkeen kerääntyi bussin tavaraluukulle voivottelemaan: lipunmyyjä, lipuntarkastaja, kuski ja tämä touhottava setä joka tykkää katsella ulkomaalaisia naisia. Tavaratilassa oli suorastaan räjähtänyt jonkun matkustajan ruokapaketti, minkä seurauksena jotain lihakastiketta oli lammikkona lattialla ja matkalaukkujen päällä ja siellä täällä oli jotain ihmeen lihapullia tai kevätkääryleitä tms. Ei siis yhtä tai kahta, vaan PALJON.

Oi oi oi ja voi voi voi. Uusien matkustajien laukut pakattiin taaemmas ja toiselle puolelle tavaratilaan. Matka jatkui rauhallisissa merkeissä. Tyyntä myrskyn edellä. En itse asiassa tiedä, liittyikö seuraavat asiat lainkaan toisiinsa mutta kaikki alkoi siitä, kun saavuimme Palermon laidalle ja kuski kuulutti (tietenkin vain italiaksi), että matkatavaratilassa on tapahtunut purkaus ja siellä on lihaa ja kastiketta kaikkialla ja sen takia hän ajaa ohimennen varikolle jossa suihkutetaan tavaratila, siihen menee vain kymmenen minuuttia, mutta se täytyy tehdä, koska lihaa on tavaratilassa kaikkialla. Kuulutus kesti pitkään ja sana "carne" toistui siinä todella monta kertaa.

Eräs nuori mies hermostui tästä koska hänellä oli ilmeisen tiukka vaihtoaikataulu ja hän marssi saman tien keskustelemaan kuskin kanssa. Kuski lupasi, että pysähdys kestää korkeintaan viisi minuuttia. (Se kesti ainakin 15 minuuttia.)

Kuulutuksen jälkeen seurasi hetkellinen yleinen hälinä bussissa (carne sitä ja carne tätä, mutta kukaan ei tunnustanut mitään) ja sitten ihmiset rauhoittuivat. Kunnes eräs musta mies alkoi puhua italiaa ulkomaalaisittain korostaen. Hän aloitti ihan rauhallisesti ja selitti jonkin asian ääneen todella perusteellisesti. Sitten hän kiihtyi ja tenttasi kaikilta: Ymmärrättekö? Ymmärrättekö? Sitten hän silmät punaisina palaen paasasi ja paasasi ja sadatteli ja huusi, ei suoraan kellekään, mutta kaikille. Aivan mieletön tunteenpurkaus. Käytävän toisella puolella miehestä istuva nainen sanoi tälle jotain, mutta mies vaan paasasi. Mies hiljeni hetken päästä ja bussi pysähtyi liikennevaloihin ja nainen käytävän toiselta puolelta käveli bussin eteen ja kävi sanomassa jotain kuskille ja palasi sitten paikoilleen.

Hetken päästä bussi seisahtui taas (saavuttiin varikolle pesemään tavaratilaa) ja lipuntarkastaja tuli tämän mustan miehen luokse ja ilmoitti tälle, että tässä bussissa ei saa puhua sopimattomia. Mies intti vastaan, että ei ole mitään sanonut, mutta lipuntarkastaja sanoi, että tuo neiti tuossa on kokenut että kielenkäyttö on ollut sopimatonta ja ymmärrättekö että täällä on lapsia läsnä, eikö silloin voi puhua mitä vain.

Musta mies kiihtyi taas ja antoi tulla oikein täyslaidallisen siitä miten häntä kohdellaan, pitkään ja hartaasti Italian sosiaalisesta systeemistä ja vaikka mistä. Lipuntarkastaja kuunteli kaikessa rauhassa paasauksen loppuun, veti sitten syvään henkeä ja antoi tulla takaisin. Homma alkoi vain kovaäänisesti mutta yltyi melko pian hyvin hyvin kiihkeäksi ja erittäin kovaääniseksi huudoksi ja vimmaiseksi purkaukseksi jonka pääasiallinen sisältö oli että Italiassa on oikein hyvä koulujärjestelmä ja kun käy koulun saa ammatin ja mene sinäkin töihin. Asiaankuuluvasti huutoa säesti suuri määrä käsieleitä ja huitomista.

Me istuimme siinä pari metrin päässä Maijun kanssa penkkeihin liimaantuneina ja silmät suurina ja minä yritin vaivihkaa kääntää että mitä ne ehkä nyt sanoo. Jos Suomessa olisi vastaava tilanne ja vastaava volyymin taso, olisi tyypit olleet jo aikapäivää sitten kiinni toisissaan. Mutta Italiassa kumpikin vain sanoi sanottavansa, kumpikin kuunteli toista loppuun asti ja odotti vuoroaan ja huusi takaisin vasta sitten, ja kun lipuntarkastaja oli esittänyt jotain uhkauksia matkan jatkumisesta hän poistui tilanteesta voittajana ja marssi takaisin bussin etuosaan. Musta mies vaihtoi paikkaa ettei hänen tarvinnut istua samassa kohtaa bussia kuin nainen, joka hänestä oli valittanut ja esitti vielä ääneen muutamia ajatuksiaan mustista ja valkoisista ihmisistä ja italialaisista maksullisista naisista kaduilla ja kuinka brasilialaiset naiset sentään ovat jotakin.

Tällä välin matkatavaratila (ja matkalaukut) oli suihkutettu ja matka jatkui Palermon bussi- ja juna-asemalle, lihakääryleitten jäädessä bussivarikon pihalle.

Päivä Palermossa sujui rannalla maaten, shoppaillen ja illlalla parin korttelin päässä oli kadulla grillikojuja, joilla kävimme syömässä. Pöydältä sai itse valita minkä tai mitkä merenelävät halusi syödä ja ne suolistettiin ja grillattiin tai friteerattiin odotellessa. Nää ei varmaan ole kuulleet hygieniapasseista? Mikkonen veti rohkeasti kokonaisen mustekalan.

Minulla on yhä vaikeuksia päätyä oikeaan hotellihuoneeseen. Jos Siracusassa marssin tavaroitteni kanssa toisen hotellivieraan perässä hänen huoneeseensa, niin täällä yritin paikallisen asukkaan kotiin. Kahdesti. B&B jossa majoitumme sijaitsee tavallisen kerrostalon kolmannessa kerroksessa. Kun tulimme ostoskierrokselta, Mikkonen jäi alas odottelemaan hissiä ja minä tietenkin kuljin portaita. Mikkosella oli jotain teknisiä ongelmia hissin kanssa ja minä kuuntelin sitä samalla kun olin mielestäni mennyt jo tosi monet portaat ylös.

Yhdellä tasanteella oli ulkomaalaisen näköinen mies tulossa ekasta ovesta ulos. Oletin sen olevan B&B:n ovi kun se oli oikeassa kohdassa (tosin kerros oli väärä) ja oletin että mies laskee minut samalla ovenavauksella sisään. Ei laskenut vaan tuijotti vain. Ajattelin että pitää tervehtiä että se tajuaa että minä olen menossa sinne mistä hän tulee ja sanoin Hyvä iltaa. Mies vastasi mutta ei vieläkään laskenut minua ovesta sisään (omaan asuntoonsa!) vaan sanoi rauhallisesti: One floor up ja näytti sormella ylöspäin. Yes! minä ilmoitin ja jatkoin pokkana matkaa.

Kun illalla palasimme grilliltä :-) sammuivat valot kesken kaiken portaikossa. Painoin seinässä olevaa valonappulaa, joka olikin jonkun kodin ovikello. Upsista! Kauhean haastavaa päätyä omaan hotellihuoneeseen.

photo IMG_0882480x640_zpseaa81b26.jpg
Meillä on punainen huone.

photo IMG_0854640x480_zpsc514ea16.jpg
Kaduilla on joka puolella roskia, meressä on roskia. Mutta ravintoloitten pöydät on niin viimeisen päälle kiillotettuja joka välissä, että niitä voisi vaikka nuolla. Tästä ohi kulkiessamme taivaasta tipahti roskapussi viereemme alas kadulle. Siis rouva tiputti sen jostain kolmannesta kerroksesta kadulle. Tarkoituksella.

photo IMG_0855640x480_zps72dc20b4.jpg photo IMG_0857640x480_zps4c5ed784.jpg
Baari, tarjolla hedelmädrinksuja.

photo IMG_0858640x480_zps5953685b.jpg photo IMG_0872640x480_zpsbb920a15.jpg
Lisävalon asennus :-D

photo IMG_0863640x480_zps0a512bc7.jpg
Meidän iltapala

photo IMG_0875640x480_zps10a85a16.jpg
Ja tällaiset annokset siitä tuli.

photo IMG_0876640x480_zpsc59063f4.jpg
Piti maistaa myös tollasia munalätkiä ja perunoita. Parhaita perunoita ikinä. Paikalliset laittoi niitä lämpimän ison vaalean sämpylän väliin mutta me maisteltiin näin vaan. Kun kokki näki miten paljon me niistä tykättiin, hän lykkäsi meille santsiannoksen ilmaiseksi. :-)